מה שבטוח – מי שיגיע עכשיו, יהנה מהלגונה כמו שהייתה פעם: שלווה, טבע, שקט ובלי אלפי אנשים מסביב. חוויה עוצמתית של טבע אמיתי.
הגבלת כמות התיירים בלגונה הכחולה באי קומינו – כל מה שצריך לדעת
האי קומינו (Comino), פינת גן עדן בלב מלטה, מוכר בזכות החוף האיקוני והמרהיב שלו – הלגונה הכחולה (Blue Lagoon). במשך שנים הפכה הלגונה ליעד חובה עבור כל מי שמבקר באיים המלטזיים, אבל הפופולריות האדירה הביאה איתה גם בעיה חמורה: תיירות יתר שפגעה באקולוגיה, בשלווה ובחוויה האותנטית של המקום. בשנת 2024 התקבלה אחת ההחלטות הדרמטיות והאמיצות ביותר בהיסטוריה התיירותית של מלטה – להגביל את מספר המבקרים ביום בלגונה. מדובר בצעד פורץ דרך, שמסמן את תחילתה של מהפכה שקטה בשמירה על יהלום טבעי נדיר בלב הים התיכון.
תבואו ותגיעו עם שייט בשקיעה ללגונה הכחולה – לחצו כאן ! | תעלו לשייט לאי גוזו וקומינו כולל הלגונה הכחולה – לחצו כאן
למה בכלל להגביל? הסיפור שמאחורי השינוי
כדי להבין את עומק ההחלטה, צריך לחזור כמה שנים אחורה. האי קומינו, ששטחו פחות מ-4 קילומטרים רבועים, הוא פנינה אקולוגית. הלגונה הכחולה – מים טורקיזים צלולים עם חולות לבנים – הייתה עד לפני עשור אתר כמעט בתולי, אליו הגיעו בעיקר מקומיים ונופשים סקרנים. אבל הפופולריות ברשתות החברתיות, סרטונים ויראליים באינסטגרם וטיולי יום מאורגנים הפכו את המקום לאטרקציה מסחרית סואנת.
בשיא עונת התיירות בקיץ, כ-10,000 מבקרים פקדו את הלגונה מדי יום. זה אמנם נתון מרשים, אך בפועל מדובר על אסון סביבתי. זבל, רעש, שחיקה של הצמחייה, תנועה בלתי פוסקת של סירות – והכי חמור, איבוד התחושה הפראית והשקטה שהייתה מזוהה עם קומינו. זה כבר לא היה "חוף חלומי", אלא שוק רועש בלב טבע רגוע.
ההחלטה החדשה – מה בדיוק השתנה?
שר התיירות של מלטה, איאן בורג (Ian Borg), הוביל רפורמה דרמטית: החל מעונת הקיץ 2024, הוחלט להגביל את מספר הנוסעים היומי שמותר להביא ללגונה הכחולה ל-5,000 בלבד, וכל זאת אך ורק באמצעות סירות מסחריות מורשות. מדובר בקיצוץ של 50% לעומת השנים הקודמות.
אך ההחלטה לא מסתכמת רק במספרים – מדובר גם בשינוי מערכתי:
כל סירה מחויבת לעמוד בתקני סביבה מחמירים.
נבנו תחנות עגינה מסודרות והוגבלו נקודות ההורדה.
נאסר על מכירת מזון ומשקאות ישירות מהסירות בחוף.
הופחתה תדירות השיט לאורך היום כדי למנוע עומסים.
לא רק הגבלה – גם אכיפה אמיתית
אחת מהבעיות הגדולות במלטה לאורך השנים הייתה תחושת "חוסר שליטה". מפעילי סירות פרטיים, סוכנויות תיירות עצמאיות ותיירים מזדמנים – כולם יכלו בעבר להגיע ללגונה כמעט ללא פיקוח. כעת, Transport Malta, הגוף שאחראי על התחבורה הימית, מוביל פיקוח קפדני על כלל הסירות. מצלמות, בדיקות יומיות ופקחים בשטח – כל אלו הפכו לחלק משגרת היום יום.
רק סירות עם רישיון מיוחד מורשות להוריד נוסעים, ורק באזורים מסומנים מראש. זהו שינוי דרמטי בתפיסה – מקומינו הפתוחה והפרוצה, לאתר מבוקר, מבוקר מאוד.
מי עומד מאחורי הלחץ לשינוי?
השינוי לא הגיע במקרה – מדובר בפרי מאבק ממושך של פעילי סביבה, קבוצות אקטיביסטיות ומקומיים שראו את האי נהרס לנגד עיניהם. תנועת "Moviment Graffitti", שהובילה הפגנות יצירתיות ונוקבות מול משרד התיירות, דרשה להחזיר את קומינו לעם – ולפרסם חוקים חדשים שיגבילו את הגישה אליו.
גם ארגונים כמו BirdLife Malta התריעו כי הלחץ התיירותי מאיים לא רק על הנוף, אלא גם על עשרות מינים של ציפורים נדירות, קינים על מצוקי הסלע, וחיים ימיים שלמים שמאוימים מהשיט הבלתי פוסק והפסולת האנושית.
כיצד זה משפיע על חוויית הביקור?
השאלה המרכזית היא: האם ההגבלה פוגעת בחוויה – או דווקא משדרגת אותה?
ובכן, נכון ל-2025, מי שמגיע ללגונה הכחולה מדווח על שינוי דרמטי – לטובה. המים רגועים יותר, פחות רעש, פחות דחיפות, אפשר ממש למצוא מקום לשבת או לצוף בנחת. ולא פחות חשוב: איכות השירות השתפרה. פחות עומס = יותר תשומת לב מצד המפעילים, תנאים טובים יותר, והחוויה הכללית נעימה, מסודרת ובעיקר – הרבה יותר בטוחה.
אז איך מזמינים מקום? הסודות שלא מספרים לתיירים
כאן נכנס החלק המעניין – לא כולם יודעים את זה, אבל הדרך הבטוחה והחכמה להבטיח כניסה ללגונה הכחולה היא לא באמצעות סוכנויות רגילות, אלא דרך מפעילים מקומיים רשמיים שזכו באישור ממשלתי.
תבואו עם שייט בשקיעה ללגונה הכחולה – לחצו כאן !
תבואו לשייט לאי גוזו וקומינו כולל הלגונה הכחולה – לחצו כאן
🟢 המלצה סודית: חפשו את השם "Comino Ferry Co-Op" שפועלת מהנמל במארפה (Marfa) – הם הראשונים לצאת בבוקר, ומציעים כרטיסים הכוללים עצירה בלגונה בשעות הבוקר המוקדמות – כשאין כמעט אנשים.
🟢 טיפ בלעדי: הימנעו מהזמנות באתרי תיירות גנריים. חלקם לא מעודכנים, ומוכרים סיורים שלא עומדים בהנחיות החדשות. הדרך הבטוחה – הזמנה ישירה בטלפון מול המפעיל או בעמדות הרשמיות ליד הנמל.
שעות הזהב החדשות – מתי הכי כדאי להגיע?
בעבר, "שעות הזהב" היו בין 11:00 ל-14:00 – כיום, הן דווקא השעות בהן הכי צפוף. לכן:
🕕 השעה 6:45-7:15 בבוקר היא המומלצת ביותר ליציאה בסירה – רוב הסיורים מתחילים רק אחרי 9:00.
🕒 לחלופין, שייט אחה"צ בשעה 15:30 או 16:00 מביא אתכם ללגונה כשהיא מתרוקנת – השקיעה מהממת, והאור הרך משווה למקום אווירה קסומה.
האם מדובר בשינוי זמני או קבוע?
לפי ההצהרות הרשמיות, ההגבלה תיבחן מחדש בסיום עונת הקיץ הקרובה – אך ההערכות הן שהמהלך יהפוך לקבוע. הממשלה שוקלת גם להטיל מגבלה נוספת על תיירים פרטיים שמגיעים בשייט עצמאי, ואף דובר על החלת מערכת הזמנת כרטיסים דיגיטלית – בדומה לזו שמיושמת בשמורות טבע באיסלנד וניו זילנד.
שמירה על יהלום כחול – במחיר קטן של תכנון מראש
אין ספק שההגבלות על כמות המבקרים בלגונה הכחולה הן תגובה הכרחית למציאות שהלכה והסתבכה. זה לא סיפור של הגבלה – אלא של הצלה. ביקור בלגונה היום הוא כמו חוויה מחודשת של המקום – אותנטית, רגועה, מלאת קסם כמו פעם. כדי להנות ממנה באמת – צריך לדעת להזמין נכון, לבחור את המפעיל הנכון, ולזכור שהשקט, הצלילות והפשטות – שווים הכל.